STATUT TOiPZG

Iłża, luty 2024

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Art.1

Organizacją działająca na mocy niniejszego statutu jest stowarzyszenie zrzeszające osoby zainteresowane kultywowaniem oraz ochroną i promocją materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym nastawieniem na szeroko pojętą kulturę ludową.
stowarzyszenie nosi nazwę „Towarzystwo Ochrony i Promocji Zawodów Ginących”

i zwane jest w dalszej części „Towarzystwem”.

Art.2

  1. Towarzystwo działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 – Prawo o Stowarzyszeniach (Dz.U.Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami) i posiada osobowość prawną.
  2. Towarzystwo powołuje się na czas nieokreślony.

Art.3

Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej zaś siedziba mieści się w mieście Iłża.

Art.4

Towarzystwo może używać pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Art.5

Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków. Towarzystwo do realizacji swoich zadań statutowych może zatrudniać pracowników.

 Rozdział II

CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA

Art.6

Celem Towarzystwa jest ochrona i promocja zawodów ginących.

Art. 7

Towarzystwo będzie realizować swoje cele przez:

  1. Pokazy m.in. sztuki garncarskiej, kowalskiej, lalkarskiej, koronkarskiej, bednarskiej
    i innych.

Celem pokazów będzie zainteresowanie społeczeństwa, w szczególności dzieci i młodzieży, sztuką zawodów ginących.

  1. Zachęcanie społeczeństwa do kultywowania ginących tradycji społecznych i rzemieślniczych, w tym: garncarstwa i ceramiki, lalkarstwa, kowalstwa, koronczarstwa, produkcji ludowych wyrobów ze słomy i papieru, tkactwa a także śpiewactwa, tańca  i muzyki ludowej oraz każdej innej działalności, której ze względu na zmiany cywilizacyjne grozi wyginięcie .
  2. Ubieganie się o stypendia dla osób wykonujących ginące zawody i ich uczniów.
  3. Organizowanie i współorganizowanie kiermaszy tradycyjnych wyrobów rękodzielniczych
  4. Organizowanie i współorganizowanie wyjazdowych wystaw tradycyjnych wyrobów rękodzielniczych.
  5. Organizowanie i współorganizowanie wystaw sztuki zawodów ginących w muzeach
    i galeriach na terenie z całego kraju i za granicą.
  6. Zapraszanie do współpracy reprezentantów zawodów ginących z całego kraju.
  7. Pomoc i pośrednictwo w zbycie wyrobów poprzez nawiązywanie kontaktów handlowych z odbiorcami krajowymi i zagranicznymi.
  8. Pomoc w zakupie narzędzi oraz surowców dla reprezentantów zawodów ginących oraz ich młodych adeptów.
  9. Zachęcenie do wykonywania zawodów ginących poprzez środki masowego przekazu.
  10. Remontowanie, uruchamianie i budowa warsztatów pracy zawodów ginących.
  11. Prowadzenie działalności wydawniczej.
  12. Zachęcanie społeczeństwa do działań proekologicznych.

Rozdział III

CZŁONKOWIE ,ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

 Art. 8

Członkowie Towarzystwa dzielą się na :

  1. zwyczajnych
  2. wspierających
  3. honorowych

Art. 9

Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każda, pełnoletnia osoba fizyczna, która złoży wypełnioną deklarację członkowską i zostanie przyjęta przez Zarząd. . Deklaracja członkowska powinna zawierać:

  1. imię i nazwisko
  2. adres
  3. datę urodzenia
  4. oświadczenie o przystąpieniu
  5. w przypadku małoletniego poniżej 16 lat, zgodę przedstawicieli ustawowych
  6. w przypadku kandydata na członka wspierającego, zakres zadeklarowanej pomocy na rzecz Stowarzyszenia

Art.  10

Członek zwyczajny ma prawo:

1.Wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa.

2.Uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu.

3.Zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Towarzystwa .

4.Korzystać z pomocy Towarzystwa.

Art.  11

Do obowiązków członka zwyczajnego należy:

  1. Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Towarzystwa.
  2. Czynne uczestnictwo w realizacji celów statutowych Towarzystwa.
  3. Regularne opłacanie składek członkowskich.

Art.  12

Członkiem wspierającym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana merytoryczną działalnością Towarzystwa, która zadeklaruje pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną i zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji. Członek wspierający posiada prawa określone w § 10 pkt.3 i 4 oraz prawo uczestnictwa w Walnym Zebraniu z głosem doradczym. Członek wspierający – osoba prawna, działa w Towarzystwie za pośrednictwem swego przedstawiciela.

Art.  13

Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna, szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Towarzystwa. Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu. Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, a ponadto jest zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich.

Art.  14

Członkostwo w Towarzystwie ustaje w razie:

  • śmierci członka;
  • dobrowolnego wystąpienia złożonego na piśmie do Zarządu Stowarzyszenia;
  • wykluczenia z powodu utraty praw publicznych i obywatelskich na podstawie prawomocnego wyroku sądowego;
  • wykluczenia na podstawie uchwały Zarządu za działalność sprzeczną ze Statutem. Od decyzji tej przysługuje mu prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia;
  • dwuletniego zalegania w opłacaniu składek członkowskich i braku odpowiedzi na dwa pisemne wezwania do zapłaty;
  • rozwiązania Stowarzyszenia.

 Rozdział IV

WŁADZE TOWARZYSTWA

 Art. 15

Władzami Stowarzyszenia są:

  • Walne Zebranie.
  • Zarząd.
  • Komisja Rewizyjna.

Art. 16

  1. Kadencja władz Towarzystwa trwa 5 lat. Kadencja władz Towarzystwa może zostać warunkowo przedłużona w sytuacji nadzwyczajnej, niezależnej od członków Towarzystwa.
  2. W przypadku ustąpienia członków władz Towarzystwa w trakcie trwania kadencji, władzom przysługuje prawo kooptacji, jednakże liczba dokooptowanych członków władz nie może przekraczać ½ liczby członków pochodzących z wyboru. W przypadku ustąpienia ½ liczby członków władz należy zwołać Walne Zebranie członków Stowarzyszenia.

Art. 17

  1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie, zwyczajne lub nadzwyczajne.
  2. Walne Zebranie odbywa się co najmniej raz w roku.
  3. Walne Zebranie zwołuje Zarząd zawiadamiając członków listownie lub w inny skuteczny sposób, co najmniej 3 tygodnie przed terminem rozpoczęcia zebrania. Zawiadomienia winny zawierać: termin zebrania, miejsce i proponowany porządek obrad.
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane:
  1. na mocy uchwały Zarządu,
  2. na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej,
  3. na pisemny wniosek połowy ogólnej liczby wszystkich członków.
  1. Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie w terminie 30 dni od daty otrzymania wniosku lub podjęcia uchwały.
  2. W Walnym Zebraniu udział biorą:

– z głosem decydującym – członkowie zwyczajni i nadzwyczajni Stowarzyszenia

– z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz osoby zaproszone

Art. 18

Jeżeli na zwołanym Walnym Zebraniu nie ma obecnych, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, to Zarząd jest zobowiązany, w ciągu 60 dni licząc od dnia terminu Zebrania, wyznaczyć drugi termin Walnego Zebrania i powiadomić ich o tym.

Art. 19

Uchwały Walnego Zebrania są prawomocne, jeżeli są podejmowane:

  1. w pierwszym terminie, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania;
  2. w drugim terminie, zwykłą większością głosów przy czym nie jest wymagana obecność co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

Art. 20

W czasie Walnego Zebrania głosowania odbywają się w sposób jawny, zwykłą większością głosów. W wypadku równej ilości głosów, decyduje głos przewodniczącego zebrania. Jeżeli uczestnicy Walnego Zgromadzenia tak postanowią głosowania mogą odbywać się w sposób tajny.

Art. 21

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

  1. Uchwalenie programu działania Stowarzyszenia.
  2. Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności oraz udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
  3. Wybór członków: Zarządu i Komisji Rewizyjnej
  4. Podejmowanie uchwał w sprawach wniosków przedstawionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną i członków Stowarzyszenia.
  5. Podejmowanie uchwał w sprawie zmiany Statutu i rozwiązania Stowarzyszenia.
  6. Zatwierdzenie podstawowych regulaminów dla Zarządu, komisji Rewizyjnej.
  7. Ustalenie wysokości składek członkowskich.
  8. Rozpatrywanie odwołań od postanowień władz Stowarzyszenia.
  9. Odwołanie Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej w przypadku rażącego naruszenia Statutu Stowarzyszenia lub obowiązujących przepisów prawa.
  10. Odwołanie członka władz Stowarzyszenia na pisemny wniosek członka zwyczajnego
    i nadzwyczajnego.

Art. 22

  1. W okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami działalnością Stowarzyszenia kieruje Zarząd.
  2. W skład Zarządu Stowarzyszenia wchodzą: prezes, wiceprezes, sekretarz, skarbnik oraz członkowie.
  3. Skład zarządu konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu po jego wyborze.
  4. Członkowie Stowarzyszenia wybrani do władz pełnią swoją funkcję nieprzerwanie, na zasadzie pracy społecznej.
  5. Pracą Zarządu kieruje prezes, w razie jego nieobecności zastępuje go wiceprezes.

Art. 23

Do zakresu działania Zarządu należy:

  1. realizowanie uchwał Walnego Zebrania;
  2. uchwalenie planów działania i budżetu Stowarzyszenia oraz zatwierdzenie sprawozdań z ich wykonania;
  3. podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych;
  4. podejmowanie uchwał o nadaniu i odebraniu tytułu członka;
  5. podejmowanie uchwał w sprawach Towarzystwa nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz;
  6. zwoływanie Walnego Zebrania;
  7. reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz.

Art. 24

  1. Do ważności oświadczeń woli pism i dokumentów w przedmiocie działalności gospodarczej oraz praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagane są podpisy: prezes i Skarbnika lub Wiceprezesa i Skarbnika.
  2. Do ważności innych pism i dokumentów związanych z działalnością Stowarzyszenia wymagane są podpisy Prezesa lub Wiceprezesa.

Art. 25

  1. Zebranie Zarządu odbywa w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w ciągu sześciu miesięcy.
  2. Do podjęcia uchwał wymagana jest obecność co najmniej trzech członków Zarządu.
  3. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W wypadku równej ilości głosów, decyduje głos przewodniczącego zebrania.
  4. W zebraniach Zarządu mogą uczestniczyć także inni członkowie Towarzystwa.

Art. 26

 Członkowie Zarządu działają następująco:

  1. Prezes reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz, sprawuje ogólne kierownictwo nad jego pracami, zwołuje Walne Zebranie i zebrania Zarządu oraz czuwa nad przestrzeganiem statutu i realizacją planów działalności Stowarzyszenia.
  2. Wiceprezes zastępuje Prezesa w zakresie powierzonych mu spraw.
  3. Sekretarz zarządza pracami Stowarzyszenia, wykonując uchwały i polecenia Zarządu.
  4. Skarbnik kieruje, wspólnie z prezesem i sekretarzem, finansami i majątkiem Stowarzyszenia, podpisuje zobowiązania o charakterze majątkowym, czuwa nad prawidłową realizacją zobowiązań majątkowych i finansowych Stowarzyszenia oraz przedkłada Zarządowi preliminarze finansowe Stowarzyszenia.

Art. 27

Wyboru członków Zarządu, jak i pozostałych władz Towarzystwa, dokonuje się spośród członków zwyczajnych Towarzystwa, którzy wyrazili zgodę na kandydowanie.

Art. 28

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli Towarzystwa.
  2. Komisja rewizyjna składa się z 3 osób: przewodniczącego i dwu członków.
  3. Do zadań komisji należy:

– sprawowanie stałej kontroli działalności Towarzystwa pod względem celowości,   prawidłowości oraz zgodności z przepisami prawa, zasadami i postanowieniami niniejszego Statutu oraz uchwałami Walnego Zebrania,

–  zgłaszanie na posiedzeniach Zarządu uwag i wniosków co do działalności Towarzystwa,

– składanie na Walnym Zebraniu sprawozdania ze swej działalności oraz wniosku

udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,

– w terminie co najmniej rocznym przeprowadzenie kontroli działalności Towarzystwa.

  1. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają jednomyślnie.

Art. 29

Członkostwo we władzach Towarzystwa ustaje na skutek:

  1. upływu kadencji, przy czym za datę upływu kadencji, uważa się datę złożenia sprawozdania na Walnym Zebraniu Towarzystwa,
  2. ustania członkostwa w Towarzystwie,
  3. zrzeczenia się udziału w tych organach,
  4. odwołanie przez Walne Zebranie członków.

Rozdział V

MAJĄTEK TOWARZYSTWA

Art. 30

Majątek Towarzystwa stanowią: nieruchomości, ruchomości i fundusze.

Na fundusze składają się :

  1. wpływy ze składek członkowskich
  2. dotacje, darowizny, spadki, zapisy
  3. wpływy z działalności statutowej
  4. wpływy z działalności gospodarczej według ogólnych zasad określonych odrębnymi przepisami. Dochód z tej działalności przeznaczony jest na cele statutowe Towarzystwa.

Art. 31

Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Towarzystwa ustala Zarząd.

Art. 32

Oświadczenia w sprawach majątkowych mogą składać tylko – prezes Zarządu i skarbnik lub wiceprezes Zarządu i skarbnik.

Rozdział VI

ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZYWANIE TOWARZYSTWA

Art. 33

Uchwałę w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania się Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim bez względu na liczbę obecnych.

W przypadku rozwiązania się Towarzystwa , Walne Zebranie zadecyduje o przeznaczeniu majątku Towarzystwa i powoła Komisję Likwidacyjną która przeprowadzi likwidację Towarzystwa.

Art. 34

Interpretacja zapisów powyższego statutu należy wyłącznie do Zarządu Towarzystwa.

Art. 35

Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania przez Krajowy Rejestr Sądowy.